torsdag 9. juni 2011

Test av Tur-racer Elio Carbon

Endelig fikk jeg prøve Jørgens tur-racer, en lekker svart liten ninja kajakk, bygget kun for trening, til nøds mosjon. Kajakken het Eio Carbon Cobra og veide kun 10kg!

Båten var en typisk tur-racer, slik jeg padlet mye på Stokkavannet i Stavanger. Den har en annen skrogform enn havkajakk og skal padles på en nnen måte også. Båten har en rett vannlinje, uten såkalt rocker, altså buet skrogform. Derfor var kajakken ekkel å padle i bølgene fordi bølgene slo over baugen, i stedet for at den danset over bølgene.

Selv om båten er mye mindre stabil enn havkajakk, har den ganske god bredde bak cockpit, slik at primærstabiliteten er høy på flatt vann. Problemet i bølgene er at du sitter høyt på et lite racing-sete, så eneste mulighet for stabilisering i bølgene er ved å vrikke på rumpeballene :-P

Vi padlet en liten tur utfor moloen for å sjekke hvor lenge jeg orket å padle med tur-raceren før jeg velta eller søkte ly. Til å begynne med gikk det greit med bølgene på skrå forfra, men nærmere Pirbadet, var sjøen uryddig og svært ukomfortabel for en tur-racer.

Da jeg tok flere støttetak enn jeg tok padletak, var det på tide å gi seg, så jeg padla inn til Pirbadet, hoppet i vannet og kravla opp på steinene med den 10kg lette kajakken på skulderen, for så å sjøsette i roligere farvann på innsiden.

På flattvann, er båten mye kjekkere å padle. Du får en vannvittig akselerasjon med så lett båt og toppfarten jeg oppnådde var 15km/h. Til gjengjeld er båten kun 520cm lang, så man kunne kjenne at den sakket farten mellom hvert padletak, i motsetning til min 6,15m lange Reval som bevarer bevegelsesenergien bedre.

Konklusjonen blir at tur-racer er gøy på flattvann, men en hav-racer med litt mer volum i baugen og bøtteformet sete, vil gi mer muligheter for bølgepadling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar