lørdag 25. desember 2010

GOD JUL

Snøen har lagt seg tykk i Stavanger i år også. Alle ferskvannene i byen er frosset og mange benytter anledningen til urban skigåing på vannene som er dekket med 30cm snø. Det er flott å kunne gå ski i Stavanger, men aller helst likte jeg å padle kajakk mellom byøyene under Stavanger kajakklubb sin årlige nissepadling.

Stavanger kajakklubb har et kjempemessig miljø om dagen, med lange havturer, elvepadling, flattvann, kunkurranser og kajakkpolo. Havgruppa er spesielt ivrige med sine onsdagsturer og søndagsturer fra Bjergsted i sentrum. Under nissepadlingen var vi 10 stykker som padlet en liten tur til Langøy for å innta gløgg og pekkerkaker. Etter en kald pause, var det godt å komme seg i båtene igjen, men de ivrigste brydde seg lite om kulden og satte i gang med diverse stønt. Dropp fra brygga og flere eskimoruller førte til litt bading for enkelte, men det var bare koselig.


Jeg fikk prøvelåne en VKV Elite av godeste Smaavoll, for å finne ut om fartøyet lever opp til den enorme skryten som det får. Jeg har også fattet litt interesse for denne typen kajakk til langturer. Kajakkflåten min i dag består av Reval Extreme Type R som til tross for mye bagasjeplass, god dekksrigg og hurtig skrog, er alt for ustødig til å krysse store havstrekk på tur. Min andre kajakk, en snart 30år gammel Svalbard, er glimrende til tur på grunn av det smidige og stødige skroget, men den er tung etter mye reparasjoner og har alt for små luker. Forrige båten min, en Valley Rapier 18, var en glimrende båt pga. hurtighet og stødighet, men den hadde lite bagasjeplass. Så jeg har vurdert VKV Elite som et bra kompromiss mellom det å være en trygg og praktisk turbåt og det å være hurtig i ulike værforhold.

Dommen over VKV Elite
Solid bygget og lett i vekt. Cockpitringen sitter godt støpt i motsetning til mye av det billige tjafset som selges. Lukene er glassfiberlokk med pakninger som låses fast av mange hemper. Ingen problem med frosne luker eller gummiluker som krymper og utvider seg etter temperatur. Roret er solid og enkelt. Det er et enormt blad på omtrent 18x16 cm, som gir skikkelig styring på surf og i sidevind, men det er nødt til å stjele litt energi i form av turbulens. Dette måtte jeg evt forske på i en vindtunell for å si det sikkert :-P.

Det som gjør at jeg likte å padle VKV Elite, er sittestillingen. Jeg sitter som i en flattvannsbåt og får maksimal utnyttelse av kreftene mine fordi jeg sparker med hælen på den faste delen av det midtstillte pedalbrettet, som igjen gjør at jeg kan vri overkroppen og hofta i det glatte setet. Knærne mine sykler opp og ned i midten av cockpiten. Knærne tar jeg kun under cockpitkanten for å rulle eller for å kante båten. Dette er den padlestilen jeg trives best med, og jeg padler selvsagt med wingåre. Detaljen som svekker "flattvanns-egenskapene" til denne kajakken, er den høye ripa og den lave sittestillingen (som kan heves om du har god balanse).

Hastigheten er vanskelig å si nøyaktig, for jeg hadde ikke GPS, men jeg vil anta at marsjfarten er under 10km/t. Til å være en 60cm bred, 530cm lang turkajakk, er VKV Elite veldig rask. Det er kun havracere som går fortere. Min egen Reval Extreme er 615cm lang og vil kunne holde høyere fart og sufe bedre, men det krever sin mann å drive en så lang båt. Selv padlet jeg ASKR marathon i 2009 med en Valley Rapier 18, og hadde smaavoll hengende rett bak i sin VKV Elite. Hadde det vært mer sjø, hadde han tatt meg igjen.

Det var lite sjø på byfjorden denne søndagen i desember, men jeg fikk noen små bølger akten fra tvers. Eliten holdt retningen og viste tendenser til litt surfing. Den føltes veldig stabil for meg, kunne godt tenkt meg å prøve den i noe skikkelig rufsevær. Sålangt vil jeg si at VKV Elite svarer til forventningene og all den skryten båten har fått. Det er trolig det beste kompromiss mellom tur og fart, men vil gi mest glede til padlere med flattvannsstil.

1 kommentar:

  1. Hei Audun, bare en liten VKv info;)- Eliten er med 100 kg ca 50 cm i vannlinjen. Ellers takk for en flott tur i dag!

    SvarSlett