onsdag 15. desember 2010

Innkjøp av sikkerhetsutstyr


Var innom Ut i Naturen i dag for å skaffe litt ekstra sikkerhetsutstyr. Man kan kjøpe seg i hjel på utstyr til havpadling, og mye kan nok kalles overflødig for den gjennomsnittlige padler. Likevel er det mye utstyr som vil gi en hver padler flere marginer, hvis ulykken skulle inntreffe.

På bildet ser du noe av det utstyret jeg mener er veldig viktig for en padletur i utsatt farvann eller åpent hav. Jeg har to slepeliner, en kjøpt og en hjemmelaget. Jeg har flere ganger opplevd behovet for flere slepeliner på kajakkurs jeg har vært på. Det tar mye tid å kveile opp en slepeline, og man kan bli nødt til å kutte den, så det er greit å ha en reserve. Kniven er selvsagt ment for å kutte alle tauene som du potensielt kan vikle deg inn i når du blir stresset. Kniven sitter i en hurtigslire som festes på vesten.

Kommunikasjon er viktig på havet, så jeg har skaffet en vanntett VHF på 1 watt som jeg i tilegg pakker i egnet VHF-futteral. Mobildekningen er stort sett god langs land, så jeg har alltid en vanntett telefon i lommen på vesten og gjerne en i reserve.

Ellers ser man en tradisjonell åretau for å hindre at åren stikker av når du legger den i vannet. Jeg har også kjøpt en egen karabinkrok som er stor nok for åreskaftet. Denne bruker jeg til å sikre åren i stedet for åretauen, som kan skape krøll ved redning og velt. Det viktigste som mangler på bildet er nødrakett og lys. Jeg padler alltid med en liten bluss eller en nødrakett, siden det øker sjangsen for å bli sett av redningspersonell. Også lys er viktig for padling i mørket.

Så vil jeg til slutt poengtere det viktigste sikkerhetstiltaket:


Trening på redning og bruk av sikkerhetsutstyr!

Hvis man ikke trener på å bruke sikkerhetsutstyret i realistiske forhold, vil det ikke kunne gi den hjelpen det er ment å gi. Første gang jeg brukte en slepeline, lagde jeg et salig kaos med tau overalt, men nå som jeg har trent, kan jeg bruke det riktig til å slepe eller dra andre padlere ut av farlige situasjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar